אלזס – האזור הלבן של צרפת

מאת גיא הרן

לאזור היין העשירי בגודלו בצרפת כללים משלו. עיקר היינות המופקים בו הם לבנים, כמיטב המסורת הגרמנית שמורגשת היטב בחבל אלזס. גם הניב המקומי, האלזסיאן, הוא צרפתית עם השפעות גרמניות לא מבוטלות ואפילו המטבח המקומי כולל אלמנטים גרמניים כמו נקניקיות וכרוב כבוש. היינות באלזס מורכבים מזן ענבים אחד עיקרי ובשונה מיתר צרפת, כאן נהוג לציין את שם זן הענבים על התווית הקדמית של היין.

כ 90% מהענבים שגדלים כאן הם לבנים. היינות הגדולים מופקים מענבי ריזלינג, גוורצטרמינר, פינו גרי ומוסקט, שזכו לכינוי "4 הזנים האצילים של אלזס". מענבי המוסקט שגדלים באזור מפיקים לא פעם יינות יבשים, עם ארומות של דבש, שכדאי מאוד לנסות. היינות בדרך כלל לא עוברים התיישנות בחביות עץ אלון, או לכל היותר, מתיישנים בחביות גדולות וישנות, שלא מוסיפים ארומות של עץ ליין, שעלולות להסתיר את טעמם הטהור של הענבים ושל הטרואר המקומי.

פינו נואר הוא זן הענבים האדום היחידי שניתן לגדל באפלסיון של אלזס והוא המקור ליינות אדומים עם חומציות גבוהה וצבע בהיר. על אף שמיוצרים באזור יינות אדומים משובחים, המוניטין של אלזס כאזור ליין לבן בשילוב עם הבכורה של חבל בורגון, בכל הקשור לפינו נואר, מסתירים מהעין את אותם היינות.

בנוסף ליינות לבנים זניים ולפינו נואר, מייצרים באלזס כבר למעלה מ 100 שנים, יינות מבעבעים משובחים בשיטה המסורתית, בדומה לחבל שמפיין. כאן מכונים היינות קרמנט (Crémant d’Alsace) והם מהווים 22% מיינות האזור. קרוב ל 40 מיליון בקבוקים בשנה של יינות מבעבעים, באיכות גבוהה ובמחירים נעימים לכיס, הפכו את המבעבעים של אלזס לסוד השמור של חובבי הבועות.

ה'גרנד קרו' של אלזס

הכרמים המוגדרים 'גרנד קרו' נטועים, כנראה, בטרואר בטוב ביותר של אלזס. 51 כרמים ששמם יופיע על תווית היין במידה וזה יזכה לדירוג הנחשק.

ההיסטוריה ה"קצרה" של כרמי הגרנד קרו באלזס מתחילה באמצע המילניום הראשון, כשחלק מהכרמים המוכרים לנו היום כבר סומנו והוגדרו. כך למשל יורש העצר 'Dagobert' העניק את כרם 'Steinklotz' למנזר 'Haslach' כבר ב 613 לספירה. כרם 'Vorbourg' פירנס את הארכיבישוף של שטרסבורג כבר מ 762 לספירה וכרם 'Mambourg' מוזכר כבר בשנת 783.

לא כולם מסכימים לגבי זהותם של כרמי הגרנד קרו וישנם יקבים, כמו של משפחת הוגל (Hugel) שהחליטו להימנע מסימון יינות הגרנד קרו שלהם ככאלה. אזורי הכרמים הידועים, בעלי השם, מכונים בצרפתית: ‘Lieu dit’ וכוללים רשימה ארוכה של כרמים שרק חלקה זכה להכלל ברשימת הגרנד קרו. המחירים אמנם גבוהים יותר, בדרך כלל, מיינות שמגיעים מחלקות "רגילות" אבל לא מתקרבים לגרנד קרו של בורגון או בורדו. סה"כ מדובר על 4% מהתפוקה של האזור, עם כללים נוקשים בגישה צרפתית גרמנית. יבולים נמוכים ו 4 זני ענבים אציליים שמהם מותר לייצר את היינות הגדולים: ריזלינג, מוסקט, גוורצטרמינר ופינו גרי.

הטוקאי של אלזס

מי שינבור בנבכי ההיסטוריה של יינות מבוגרים עשוי למצוא בקבוקים ועליהם הכיתוב: Tokay d’Alsace. הפינו גרי שהגיע לאזור במאה ה 16 וכדי להעלות את יוקרתו (ומחירו) התווסף לשמו הכינוי טוקאי. חוקי האיחוד האירופי עשו סדר בכינויים המוכרים והידועים שערכם המותגי רב. בין היתר הוחלט שהכינוי טוקאי יישמר אך ורק ליינות המגיעים מאזור בשם הזה המצוי בהונגריה (ומעט בקרואטיה). לפיכך, החל מבציר 2007, זנחו הייצרנים המקומיים את הכינוי טוקאי והם משתמשים כיום בשם הזן בלבד.

בצד השני של הסקאלה ניתן למצוא את היינות הפשוטים של חבל אלזס. בדרך כלל מדובר על בלנדים שמורכבים ממספר זנים לבנים שונים (עד 6) ומכונים לעיתים קרובות: 'Edelzwicker'. יינות קלים, מרעננים, עם חומציות בינונית וארומות של פירות ופרחים.  

אזור היין היפה ביותר בצרפת

חבל אלזס שלמרגלות הרי הווז' (Vosges) הוא אזור יפיפה של כפרים ציוריים ושילוב של תרבות צרפתית בהשפעה גרמנית. שרשרת ההרים מייצרת מכשול טבעי, שהופך את האזור ליבש יחסית מגשמים והטמפרטורה הממוצעת מגיעה ל 20 מעלות בקיץ ו 3 מעלות בחורף, כך שנעים לטייל באזור החל מחודש מאי ועד לאוקטובר; אם אתם מחפשים הזדמנות טובה לשתות ברנדי מצוין בסביבה מושלגת, כדאי להגיע לאלזס בחורף ולהנות מה 'Marc d’Alsace' – המצוין. בנוסף באזור יצרני תזקיקים קטנים ומשובחים, כמיטב המסורת הגרמנית (מישהו אמר שנאפס?). תזקיקים של פירות כמו תפוחים, אגסים, פירות יער שונים ועוד עשרות חומרי גלם מגוונים. אחד מהמזקקות הטובות שבאזור נקראת: Mette, שם תגלו 74! תזקיקים שונים וחווית אירוח מקסימה.

המעדנים של המטבח המקומי

הקולינריה המקומית היא מהטובות בצרפת וניתן למצוא באזור עשרות רבות של מסעדות המופיעות במדריך המסעדות הנחשק: מישלן, לצד מסעדות ביתיות קטנות וחבויות שכדאי לבקר בהן.  לצד השוקרוט והכרוב החמוץ המסורתיים, המקומיים מתמחים בעישון של בשר, בעיקר בשר לבן, בכבד אווז (Foie Gras) וגרסה מקומית לעוף ביין (Coq au Vin) שמבושל בישול ארוך בריזלינג אלזסיאני.

מנה מפורסמת שאסור לפספס כשמגיעים לאזור היא הטרט פלאמבה (Tarte Flambee) שמוכרת גם בשם הגרמני: Flammkuchen. בצק דק ועליו גבינה וירקות העוברים אפייה קצרה ומהירה (כ 2 דקות) בתנור עץ מסורתי; ושלא תעזו לקרוא לזה פיצה בטעות! במסעדה מקומית מסורתית, יגישו למרכז השולחן סוגים שונים של טארט פלאמבה, אחד לאחר השני, עד שכל הסועדים יבקשו להפסיק.

יין, אוכל, נופים, אירוח מקסים ועוד המון סיבות להגיע ולבקר, עכשיו רק נותר להחליט מתי

רוצים לשמוע עוד ולצאת לחוויה מלאת השראה?
השאירו פרטים ואתם כבר בדרך לשם

כתבות נוספות

instagram default popup image round
Follow Me
502k 100k 3 month ago
Share