טיולי בציר – כשהתירוש הופך ליין

מאת : גיא הרן

טיולי בציר – כשהתירוש הופך ליין

מאת : גיא הרן

כשמסתיים חודש אוגוסט מתחיל הבציר בהרבה מאזורי היין בחצי הכדור הצפוני. אז לאן כדאי לטייל עכשיו? איפה יקבלו את המבקרים בזרועות פתוחות במהלך העונה היפה ביותר בשנה והיכן יבקשו מכם להשיל נעליים ולהצטרף לדריכת הענבים?

כשהעלים ירוקים, הענבים אדומים והשמיים כחולים, זו העונה המושלמת לבקר ביקבים, לטעום מהיין ולחזות בכורמים ובייננים בשיאם. חבר, יינן, אמר לי לאחרונה: "בין יולי לנובמבר, אל תקבע איתי תוכניות". זו התקופה שבה היקבים עושים את המאמץ המרוכז השנתי, זה שבלעדיו לא יהיה לנו שיכר ענבים ובכל זאת, הרבה יקבים שמחים לקבל מבקרים, שיצטרפו לחגיגות ואפילו ישילו שרוולים ויחוו את הבציר באופן הכי פיזי שיש. למטיילים בישראל מומלץ לפנות ליקבים מראש, לבדוק האם הם מקבלים מבקרים ולנסות להצטרף ליום בציר. לגבי טיול בחו"ל התשובה קצת מורכבת יותר ותלויה מאוד ביעד הטיול.

בורדו – עיר הבירה של היין

כ 10,000 יקבים ממלאים את שיטחה של בורדו, מה שמגדיל משמעותית את הסיכויים לביקור. בורדו היא "לונה פארק" של יין ותקופת הבציר היא שיא של תיירות באזור. המוני תיירים, מכל רחבי העולם, גודשים את היקבים ובתי המלון ובהחלט ניתן להגיע, לבקר ולטעום. אמנם חלק מהיקבים יעדיפו לסגור את שעריהם במהלך הבציר, אולם, להרבה מהיקבים מחלקת אירוח מקצועית, שיודעת לקבל ביקורים גם בשיא הבציר. לא להחמיץ את "חג הבציר" – האירוע המרכזי שמתרחש בסנט אמיליון במהלך חודש ספטמבר (השנה, 2019, ב 21 וב 22 בספטמבר), אירוע צבעוני ומרשים עם מסורת של מאות שנים.

האירוע הצבעוני ביותר הוא "מרתון ה Medoc" – אירוע שהיה סודי בעבר והיום, כשהתגלה, מושך אליו אלפי משתתפים מכל רחבי צרפת והעולם. בבגדים צבעוניים ותחפושות מושקעות, רצים המשתתפים מטירה לשאטו במשך 3 ימים שכוללים כמובן הרבה אוכל, שתיה וריקודים.

בורגון – הגביע הקדוש של היין

לבורגון עדיף לא להגיע במהלך הבציר. אלפי יקבים קטנטנים, בהם, בדרך כלל, המארח הוא גם היינן ובמהלך הבציר, יש להם דברים יותר דחופים מלארח. אמנם ניתן להגיע בתקופה הזו לבקר בבתים הגדולים, כמו דרוהין, ז'אדו, שנסון ובושארד ואפילו ביקבים קטנים יותר כמו: Château de Pommard יקבלו אתכם. אבל הקסם האמיתי של בורגון שוכן בביקור ביקבים הקטנטנים ובפגישה עם הכורמים והייננים, מה שלא יתאפשר במהלך תקופת הבציר.

אלזס – הצפון האלגנטי של צרפת

לכאן אפשר בהחלט להגיע כשמסתיימת חופשת הקיץ הצרפתית. אלזס ששוכנת בצפון מזרח צרפת, בסמוך לגבול עם גרמניה, נהנת (או סובלת, תלוי באיזה חלק בכוס תעדיפו להתמקד) מאקלים קר ויבש יחסית שמבטיח בציר מאוחר, אפילו מאוחר מאוד. רק לקראת חודש אוקטובר יתחילו הבוצרות להבעיר מנועים והכורמים להשחיז את המזמרות ולצאת לבצור.

פורטוגל – היופי שבקצה היבשת

כאן בעמק הדוארו יישמחו לקבל מבקרים. במיוחד אם אתם לא נרתעים מלהפשיל את שרוולי המכנסיים ולקפוץ לבריכה לדריכת הענבים. בריכות גדולות המכונות "לאגר" (Lagar) מכילות אלפי ליטרים של תירוש וענבים וכדי לקבל את מירב הטעמים מהקליפות, חשוב לערבב את הנוזל, עם הרגליים, כמה פעמים ביום. בחלק מהיקבים, תמצאו פסנתר, שידרבן את הדורכים לרקוד על הענבים בקצב מהיר. התהליך המסורתי והמיוחד חשוב מאוד להפקתו של היין המיוחד המפורסם בשם: פורט.

ריוחה – מסורת ספרדית

פסטיבל La Feria de San Mateo מתרחש בסוף חודש ספטמבר בעיר הבירה של ריוחה: Logroño. המסורת שהחלה לפני כ 900 שנים, כוללת חגיגות של שבוע שלם, תהלוכה צבעונית ומרשימה, שמציגה את החשיבות הגדולה של יין באזור. זיקוקי דינור ואינספור מסיבות וכמובן, המון אוכל ויין.

כאן בריוחה ישמחו לארח מבקרים בהרבה מהיקבים, גם במהלך הבציר, אמנם לא בכל היקבים אבל בהחלט מומלץ וכדאי להגיע ולבקר במהלך חודש ספטמבר.

טוסקנה – רומנטיקה מלאה בצבע

אין ספור פסטיבלים שוטפים את הכפרים של טוסקנה במהלך תקופת הבציר. הפסטיבל של מונטקרלו מתרחש במהלך השבועיים הראשונים של ספטמבר וכולל מוזיקה, אומנות וכמובן הרבה יין. ב Greve in Chianti שממוקמת בין פירנצה לסיינה, חוגגים בשבוע הראשון של ספטמבר ב"אקספו" ססגוני, שכולל טעימות של מיטב היקבים שגם פותחים את דלתותיהם למבקרים. בשבוע השלישי של ספטמבר תוזמנו לחגוג בכפר Panzano שבקיאנטי ולא נשכח גם את פסטיבל הענבים ב Impruneta שקיים כבר כמעט 100 שנים וכולל מופעי ריקוד, אומנות וכמובן הרבה אוכל ויין.

המון פסטיבלים נוספים בדרום ספרד, גרמניה, הונגריה ואפילו פה בישראל. תקופת הבציר היא זמן נפלא להנות מהיין, במקום מולדתו וביחד עם אלו שעומלים כדי שהבקבוקים יתמלאו ויספיקו לנו לכל השנה.

רוצים לשמוע עוד ולצאת לחוויה מלאת השראה?

כתבות נוספות

instagram default popup image round
Follow Me
502k 100k 3 month ago
Share