להיות סלברטאי בספרד

מאת שירה לבל

לפעמים אני משתעשעת במחשבה מהסוג – אילו הייתי ענב יין, איזה זן הייתי בוחרת להיות?

בוודאי שהתשובה על השאלה הזו עשויה להשתנות בכל פעם וכל רגע מול הדילמה העמוקה, הרי שכל יום אני ממש לא אותה גברת ואת האדרת אני בוחרת לשנות בהתאם למצב האקלים.

אך יש זן ענבים אחד, שעולה במשחק הזה די הרבה, וכשהוא מגיע אני יודעת שהוא מביא עימו המון ביטחון, ניצחון וגאווה…

הגיוני שזן הענבים שקיבל את תואר "הענב האציל של המדינה" יביא לתחושה אצילית, בטח שאלגנטית ואף נעלה הייתי מוסיפה. אך כפי שכבר אמרתי, אני נוטה להשתנות וכך גם זן הענבים הזה אשר למעלה מ 15 שמות שונים (!) רכש לו במהלך ההיסטוריה.

לחשוב שאילו הייתי אותו זן הייתי חולשת על שטח עצום במדינת ספרד, כמעט כל אדמת ספרד הייתה מרגישה בנוכחותי, נהנית מהאופי ומהיכולות הורסטיליות שלי, החל מהמגע בקרקע ועד לכוס היין בעלת הגוון העמוק.

כבר יודעים מי הוא הזן המהולל?

טמפרניו – נעים להכיר!

טפרניו (Tempranillo) מלשון טמפרנו – מוקדם. משמעות הדבר נובעת מהיכולת לבשלות ענב מוקדמת בשבועות מספר מזנים שכנים אחרים.
אחד השמות הנוספים שיוחסו לענב זה הוא "הענב של אלף היינות". אלף פנים יש לענב זה, על סמך האיזור בו הוא גדל. למעשה, בספרד כולה הוא נפוץ בשמותיו השונים, אך בזכות שני איזורי הדגל של המדינה הוא הפך לסלבריטאי של ספרד : לה ריוחה (La Rioja) בצד אחד של המטבע וריברה דל דוארו (Ribera del Duero) בצידו השני.

בסך הכל מפרידים בין השניים נסיעה של כשעתיים וחצי לערך, מה שמוסיף עניין רב בסוגיית השוני בין שני איזורי היין העתיקים הללו. הענב התפרש לו ללא גבולות, כלא יודע היכן וכיצד הוא יהפוך לקטיפתי והיכן ייחשפו שריריו ויהיה לחייתי.
אותה גברת, אך האדרת משתנה, בין היתר כתוצאה משינויי האקלים, סוג הקרקע וכמובן גובה הכרמים.

טיסה ישירה תוביל אותנו אל מדריד, בירת המדינה ומשם עלינו רק לבחור: ריוחה, ריברה דל דוארו או אולי גם וגם?! אבל במקרה שכזה מומלץ לצאת לחופשה של לפחות כ 10 ימים…יש הרבה מה לראות ויתרה מכך, לטעום.

מכיוון שהפעם חשקה נפשנו ובחרנו בריברה דל דוארו, הצעד הבא יהיה להביט במפת מחוז היין הרחב ולסמן כמה מקומות ששווה להתעכב עליהם.

מספרד בזרימה אל פורטוגל

במרכז המפה נבחין בקו כחול החוצה את מחוז היין לרוחבו. הקו הזה הוא לא אחר מנהר הדואורו המפורסם, על שמו קרוי האזור כולו. הנהר מתחיל את נתיבו בגבול ריוחה, זורם מערבה דרך מרכז אזור ריברה דל דוארו ומסיים את מסלולו בפורטו שבפורטוגל, נשפך היישר אל האוקייאנוס האטלנטי. לא פחות מ- 897 ק"מ אורך מסלולו של הנהר השלישי באורכו בחצי האי האיברי. נופי כרמים לאורך הרבה מנתיבו, עד לשפך הגדול אל האוקיאנוס.

נתיבי הנהר רבים הם ובמהלך הטיול באזור נזכה לראותו בתצורות שונות, למשל בעיר הבירה של ריברה, אליה נגיע בוודאות: ארנדה דה דוארו (Aranda de Duero).

בירת המחוז ארנדה דה דואורו

כל העיר נוטפת גאוות יין יחידנית, מסעדות, ברים, חנויות יין… שפע של תרבות יין יש בעיר הזו, ממנה ניתן לצאת לביקור בכל אחד מיותר מ- 300 היקבים שיש לריברה דל דואורו להציע.

למעשה הפוסעים במרכז העיר העתיקה, דורכים על מרתפי יקבים תת קרקעיים באורך של 7 קמ (!), תעלות תת קרקעיות, מסדרונות עמוקים וכל זאת לתפארת היקבים העתיקים ששהו בעיר בתקופת ימי הביניים. בסביבות ה- 10 מטרים מתחת לאדמה, טמפרטורה נפלאה של כ- 12 מעלות, זהו גן העדן הישן של יינות ריברה עוד מתקופת ימי הביניים.

פסטיבלים, מבצרים וליל הנרות של פיינאראדה

לחובבי הפסטיבלים, החופשה הגדולה בישראל, היא בדיוק הזמן להגיע לעיר הבירה השוקקת, אשר כל שנה חוגגת פסטיבל מוסיקלי עצום, המושך אליו עשרות אלפי מבקרים. רוקנרול, יין ותיירים מכל העולם!

https://vimeo.com/367213612

https://sonorama-aranda.com/

במרחק נסיעה של פחות מחצי שעה מהעיר ארנדה נוכל לנחות לנו בכפר הנראה כאילו עצר זמנו, פיינאראדה. בסך הכל 500 תושבים שזוכים להתעורר כל בוקר למראה המבצר המרשים בכניסה לכפר, הסמטאות שמחזירות אותנו לסרטים עם תפאורה של ימי הביניים ואם יתמזל מזלנו והצלחנו להגיע לכפר בשבוע הראשון של אוגוסט – שווה ביותר להתעדכן במאורע הנקרא : ליל הנרות של פיינאראדה. בדיוק ביום בו השמש זורחת ומאירה במלאותה זהו היום בו התושבים מכבים את כל מנורות העיר (9,000 במספר) ומחליפים בתאורת נרות קסומה, בכל פינה ופינה של הכפר.

מראה קסום ורומנטי הנמשך אל תוך הלילה ומלווה בתהלוכות, מוזיקה, הפנינג מואר ומדובר.

https://www.youtube.com/watch?v=d46nSugBIyQ

לאוהבי התיאטראות הרומיים, ממליצה בחום לעשות קפיצה לקלוניה – עיירה קטנה עם שרידים יפיפיים של תיטארון רומי, אחד היפים בספרד כולה.

ובחזרה ליין

יינות ריברה דל דוארו קיבלו הכרה רשמית כאזור יין אמנם רק בתחילת שנות ה- 80, לעומת שכנות אחרות  בספרד, כדוגמת ריוחה (1925) ואחריה חרז (1935) אך העדויות לייצור היין באיזור מחזירות אותנו ללא פחות מאשר המאה הרביעית לפני הספירה!

על מנת שיין מאיזור זה ייחשב ליין ריברה דל דוארו עליו לעמוד במספר פרמטרים, המתחילים במיקום שטח הגידול והיקב עצמו. שניהם צריכים להיות ממוסגרים בגבולות האיזור בתוך הקהילה האוטונומית של מחוז קסטיליה לאון.

על מנת שיין אדום ייכנס לקטוגוריה זו עליו להכיל לפחות 75% מהענב טמפרניו.

25% הנותרים ימולאו על ידי רוב של קברנה סוביניון, מרלו ו\או מלבק.

מזני הגרנאש האדום והאלביו הלבן ניתן להשתמש רק עד 5% להשלמת אותו יין.

ישנו יקב אחד אשר משתמשב- 100% ענבי טמפרניו להפקת כל יינותיו, זהו

Raíz de Guzmán

GRAN RESERVA, RESERVA, CRIANZA ,JOVEN

היינות הצעירים של ריברה דל דוארו הם אלו ששהו מתחת ל 12 חודשים בחבית, או שכלל לא. הקטגוריה הבאה תתייחס לאלו ששהו מינימום 12 חודשים בחבית ונקרא להם קריאנזה.

ריברה דל דוארו "רזרבה" ייקרא היין ששהה לפחות 36 חודשים בין חביות העץ והבקבוק עצמו – שכן…היין ימשיך להתפתח בתהליך היישון שבבקבוק.

והגדול שמכולם ה"גראן רזרבה" הוא זה שהתיישן 60 חודשים בסך הכל, מינימום של 24 בחבית ו36 בבקבוק.

טמפרניו, זן הענבים הנטוע ביותר בספרד בכלל ופרט בריברה דל דואורו, עם אחוז מרשים מאוד  של כ- 96% משטח הכרמים הכולל, ידוע בכינויו – "טינטה דל פאיס" ("האדום של המדינה"), זאת בזכות יכולת האדפטציה הנפלאה שלו באדמת המחוז. כאשר מזכירים בפני המקומיים את הביטוי סוגי אדמה, הם מיד יתגאו ויאמרו שלריברה דל דוארו יש כ- 32 סוגי קרקע, המעניקים לענב זה את המורכבות המגוונת ואת הורסטיליות בקשת הארומות והטעמים שהוא מסוגל להעניק.

רשימת היקבים בהם מומלץ לבקר היא באמת עצומה וקשה להחליט באילו חובה לבקר, ישנם יקבים בדמות תכשיט ארכיטקטוני, כמו למשל Bodegas Portia

אשר ב 2011 נבחר ליקב מצטיין בקטגוריית עיצוב על ידי RIBA, המכון המלכותי לאדריכלים בריטים. יקב נוסף שישאיר אתכם פעורי פה אל מול האסטתיקה והדיוק, ולא פחות מול טעמו של היין המבשם הוא יקבPROTOS .

לחובבי כלי החרס הענקיים ביקור ביקב PRADO REY ימלאו את החיך ואת הלב בריגוש.

אם אתם מאלה שיודעים שאחרי כמה כוסות של יין משובח, כל מה שמתחשק להם לעשות זה לשמר את המסורת הספרדית בסיאסטה טובה, היקב הנפלא הזה (בין עוד רבים וטובים) מציע לנו בדיוק את זה- יקב, מלון ומסעדה מעולה להשלמת החוויה- Bodegas Arzuaga.

יש האומרים כי בחביות של יקב נרצה לחיות לעד ובחביות של יקב נרצה למות. כה טעימים היינות היוצאים מבתי עץ אלו- VEGA SICILIA  ו- PINGUS. מה שבטוח הוא שטעימה משני יקבי הדגל הללו יגרמו לנו עונג רב, לחיך, לגוף ולנשמה.

הרשימה עוד ארוכה, והיא כוללת למעלה מ 300 יקבים המחכים לבשם את נפשינו.

לאחר ביקור במחזור סביר להניח שנתאהב בענב האציל, המלך של ספרד – טמפרניו. רק זכרו לבטא את שם הענב כך, טמפרניו ולא טמפרנילו, זה עלול לגרום לספרדים עקומת הלצה קטנה על פניהם.

ועוד לא דיברנו על קולינריה בכתבה זו, יש למה לחכות לכתבה הבאה אשר תעסוק בדיוק בנושא זה 🙂

ביקרתם בריברה דל דוארו כבר? יש לכם טיפים, תמונות, המלצות חמות?

נשמח לקבלם ולשתף עם קהל VINSIPRATION.

הכותבת הנה סומליירית שהתגוררה בספרד במשך 11 שנים, דוברת השפה ומדריכת טיולים מקצועית ליעד זה.

רוצים לשמוע עוד ולצאת לחוויה מלאת השראה?

כתבות נוספות

instagram default popup image round
Follow Me
502k 100k 3 month ago
Share