טוסקנה – חלום ליל קיץ

מאת: אורית גרינבוים-לירון

עצמו עיניים, דמיינו שכבר כמעט סתיו ולא כל כך חם בחוץ, אפילו נעים ובערב קצת קריר. רכבת אקספרס מרומא לפירנצה מובילה אתכם בתוך שעה וארבעים דקות לתחנה במרכזה של עיר שהייתה פעם מרכז העולם. פירנצה, בירת טוסקנה, בה חיו ויצרו גדולי אומני הרנסנס כמו רפאל ומיכאלאנג'לו, שמרה על אופייה הרנסנסי עם רחובות עתיקים המובילים לפיאצות גדולות וקתדרלות מפוארות. העיר אמנם עתיקה אך אפשר למצוא בה את המסעדות הכי מעודכנות ולצידן ברי יין שוקקי חיים. 

קל להתאהב בטוסקנה, כמו שקל להתאהב בכל אדם או חפץ יפה. גבעות ירוקות נטועות כרמים וברושים, כבישים צרים ומפותלים מובילים לכפרים ציוריים, אוכל מקומי נפלא, וילות עתיקות וכמובן הרבה יין. הכל מסביב משדר קלאסיקה של עולם ישן עם אפיל איטלקי שתמיד רלוונטי, כזה שמוביל סטייל אינטלקטואלי משולב בכפריות אותנטית ושפה מתנגנת. הקצב כאן אחר, איטי ומתמשך ובכל פינה ישנו מבנה עתיק עם סיפור היסטורי, תזכורת להיותנו חלק מעבר, הווה ועתיד.

בניגוד לאזורי יין אחרים באיטליה, טוסקנה הובלה על ידי בני אצולה ומשפחות עשירות שעשו את הונם בבנקאות ועסקים שונים. לכן, נראה כאן וילות עתיקות, גדולות ממדים ובמרכזן גינות מטופחות, בנויות על ראש גבעה ומוקפות בכרמים. 

כזו היא וילה פוג'יו טורסלי (Poggio Torselli). במרחק קצר של 10 דקות נסיעה מהעיר פירנצה, באזור קיאנטי קלאסיקו האיכותי, עומדת וילה ענקית מהמאה ה-13. משנת 1427 ועד היום וילת פוג'יו טרוסלי הייתה בבעלותן של משפחות אצולה איטלקיות רבות, חזתה בהקמתה של קתדרלת דומו המפורסמת בפירנצה, הייתה חלק מתור הזהב של ימי הביניים, ראתה את מיכאלאנג'לו מפסל את הפסל "דוד",  וחוותה את עלייתן ונפילתן של אימפריות. 

בשנת 1999 נקנתה הוילה על ידי הבעלים הנוכחיים, שמצאו אותה, את הגינה המפוארת וכרמי הזיתים והענבים במצב הזנחה מתקדם. עבודת השיפוץ והשחזור לא הייתה קלה ונערכה כשלוש שנים, שבסיומן חזרה האחוזה ליופייה המקורי. שדרת עצי ברוש ארוכה מובילה לפתחה של הוילה, משם נשקף נוף הכרמים ובקצה האופק אפשר לראות את קו הרקיע של פירנצה הסמוכה. 

בעלי וילה פוג'יו טורסלי בגלגולה המודרני, הציבו לעצמם מטרה לשמור על יופי, הרמוניה ואלגנטיות תוך כבוד לטבע והבנה שהוא חלק בלתי נפרד מהקסם הטוסקני. לאחר עבודת שיקום הכרמים, כבר בבציר הראשון בשנת 2003 עקרונות אלו מצאו ביטוי באימוץ טכניקות כורמות ברות קיימא, המעניקות ביטוי מקסימלי לאדמה ולזני הענבים השונים. אך העבודה לא הסתיימה ויצור היין באחוזה התקיים בהיקף מצומצם ונמזג בעיקר לאורחים, חברים ומשפחה. 

תפנית בעלילת היקב הגיעה בשנת 2017 עם הצטרפותו של היינן אדוארדו קולאפינטו. אדוארדו בן למשפחת כורמים שמקורה באזור פריולי היה מוקף כל חייו בכרמים ויין. הוא למד ועבד באיטליה, ארגנטינה וניו זילנד, משם הביא עימו ניסיון ותפיסת כורמות ביודינמית. לאורה, אגרונומית הכרמים, שהיא גם בת זוגו של אדוארדו, מנהלת ביד רמה פרקטיקות חדשות/ישנות ויחד הם יוצרים סביבה תומכת ואיכותית לענבים, לטבע ולאדם.

 

אותן תפיסות מיושמות במרתף היקב וכשענבים בשלים ובריאים מגיעים, צוות הייננים שואף להפריע כמה שפחות בתהליך עשיית היין. שמרים טבעיים וחביות גדולות המאפשרות לענבים לבטא את אופיים ביין הסופי. 

 

לקראת חודש אוגוסט, הגפנים עמוסות הפרי ניצבות בשיא יופיין וממתינות למועד המושלם לבציר הענבים. ראשונים להבשיל הם הזנים הלבנים, זנים בינלאומיים כמו שרדונה וסוביניון בלאן שיהפכו ליינות סופר טוסקן לבנים עם סיווג טוסקנה כללי (IGT). הזן הבא שמגיע להבשלה הוא הענב המקומי פיניטלו (Pugnitello) ממנו מפיקים ביקב רוזה מרענן, גם הוא יקבל סיווג טוסקנה כללי. האחרונים בבציר הם ענבי הסנג'ובזה, המיועדים ליינות הדגל של היקב, קיאנטי קלאסיקו, קיאנטי קלאסיקו רזרבה וקיאנטי קלאסיקו גראן סלקסיון. כשיהיו מוכנים לשיווק, יעטר את הבקבוקים התרנגול השחור, הסמל הידוע של אזור קיאנטי קלאסיקו. כולם מתבגרים בחביות עץ גדולות במיוחד, בנפח של 1,500 ליטר, במרתפי היקב הקרירים, למשך חודשים רבים.

סיפורה של וילה פוג'יו טורסלי הוא דוגמה מייצגת להלך הרוח בשנים האחרונות בקיאנטי, קיאנטי קלאסיקו וכל שאר אזורי היין בטוסקנה. בתי אבן גדולים אשר שוחזרו והפכו מיקבים כפריים וישנים למודרניים, תוך מאבק היצרנים להגדיר מחדש את אופיו של האזור. המתח בין ישן לחדש מתקיים כאן, באחד מאזורי היין היפים בעולם והטוסקנים משקיעים מאמצים רבים על מנת להישאר מעודנים ומעניינים, תוך כדי כיבוד מורשת ארוכת שנים. כל אלה הופכים את טוסקנה למקום מרתק עבור כל אוהב.ת יין, אוכל, תרבות ואמנות.

רוצים לשמוע עוד ולצאת לחוויה מלאת השראה?
השאירו פרטים ואתם כבר בדרך לשם

כתבות נוספות

instagram default popup image round
Follow Me
502k 100k 3 month ago
Share