עמק הלואר – העמק הירוק של צפון צרפת

מאת: קובי קלייטמן

לפעמים, כל מה שצריך לעשות הוא לעצור, לשים לרגע בצד את כוס היין, להטות אוזן ולגלות עולם שלם של טבע מפכפך, מזמזם ומצייץ לאורך הנהר הגדול בצרפת, נהר הלואר. אם תאזינו היטב תוכלו להבין שגם החיות מדברות על הבציר המתקרב או דנות בזה שחלף.

העמק תואר פעמים רבות כחלום והוא אכן כזה. עמק המלכים מכנים אותו ולא בכדי, מלכים חיו, נלחמו ונקברו שם, טירותיהם של אצילים מעטרות את כל עמק הלואר ונדמה לפעמים שאי אפשר לזרוק אבן מבלי לפגוע בעוד חומה בצורה. בחלקם עדיין גרים האצילים, אחרים הפכו למלונות מפוארים ומלוטשים ואחדים למוזיאונים.

אבל לא רק עמק של מלכים אלא גם עמק פורה שכל טוב הארץ צומח בו. עמק חקלאי מצד אחד ומעוטר יערות וחורשות פורחות מאידך. כל כך הרבה פנינים קולינריות אפשר לגלות בו, כאלו שייחודיות לעיר או כפר מסויימים וכאלו שמלוות את העולם כולו. המצאות מקומיות שכאלו, אולי לא בכדי קבע לאונרדו דה וינצ'י האיטלקי, את מקום מושבו האחרון בטירת לוסה שבעמק הלואר. בנוסף, אי אפשר בלי סוגה עילית, של יינות המפעפעים את הרוח של עמק הלואר לתוך נימי המטייל בו, עד כי קשה מאוד להיפרד.

עיקר ענבי היין המלווים את המסע בלואר הם השנין בלאן הוורסטילי והקברנה פרנק האדום והמרענן. לצידם זני ענבים נוספים וביניהם המוסקדה הנפלא, הנטוע בעיקר במזרח העמק וגם הסוביניון בלאן הנטוע בעיקר בצידו המערבי של העמק. סגנונות יין לרוב אפשר למצוא כאן באזור: ממבעבעים כמו קרמו דה לואר (Crémant de Loire) וגם המבעבע של הכפר ווברה (Vouvray), דרך יינות יבשים, חצי חצי יבשים ומתוקים נפלאים שגם משתמרים לאורך שנים ארוכות. בחלק מהיקבים ניתן אף לרכוש יינות טעימים בני למעלה ממאה שנים במחירים נוחים לכל נפש. המעניין הוא שהעמק מחולק לתתי איזורי יין רבים ובכל אחד האיכויות והסגנונות שלו. אם תסעו לשינון (Chinon) ובורגוייל (Bourgueil) למשל, תחוו עשייה עניפה ומרתקת של יינות קברנה פרנק. אם תסעו לווברה, סבניר (Savennières) או סומור (Saumur) תחוו את השנין בלאן במלוא הדרו ובמנעד יינות שונים ומסקרנים. יש הרבה יין בעמק והרבה סגנונות, גוונים וטעמים.

 

יקבי העמק מזמינים ומארחים בפתיחות סיורים בכרמים וביקבים. ניתן אפילו לצאת לטיול אופניים בתוך מערות חצובות יד אדם, הנפרשות על פני קילומטרים רבים מתחת לקרקע, ובהן נשמרים מליוני בקבוקים. נסו גם לטעום זן ענבים יחיד, ממגוון סוגי אדמות ואזורי מיקרו-אקלים, כשהתוצאה המפתיעה היא יינות שונים להפליא, טעימה שהיא ממש בית ספר ליין. אם רציתם אי פעם להבין מהי מינרליות ומהי חומציות בדרגות שונות, עמק הלואר הוא המקום בשבילכם.

אם לא די בכך, העמק הוא גם מקורם של ליקרים הידועים בכל העולם. בראשם, ליקר התפוזים קוואנטרו, שביקור במזקקה שלו באמבואז (Amboise) יותיר אתכם פעורי פה. גם מזקקת קומבייר (Combier) העתיקה בעיר סומור מייצרת ליקרים, ג'ין וסירופים מטריפים. אם לא טעמתם למשל בחייכם סירופ סיגליות, זה המקום.

 

לא רק יין וליקרים, תמצאו כאן בעמק גם מסורת מצויינת של אוכל משובח. מכירים ביסקוויטים "עלומים" בשם פתי בר? אז ה-Petit beurre פותחו בעיר נאנט (Nantes) ומבנה יפהפה של המפעל ההיסטורי עומד עד היום, מול טירתה המרשימה של העיר. בנוסף, אחרי מגפת הפילוקסרה, ניטעו מטעי תפוחים רבים בעמק וכיום ניתן למצוא לפחות שלוש פנינים שהן תוצאה ישירה לכך: תפוחים מיובשים במכבש, טארט טאטן שפותח ע"י האחיות סטפני וקרולין טאטן וגולת הכותרת: טארט הייננים (Tarte vigneronne). מעדן המורכב בצק עלים עם פרוסות תפוח ועליהן ריבת ענבי קברנה פרנק (חפשו אותו בשינון).

אחת המחוות המתוקות שניתן לפגוש היא Quernon d'ardoise, מעדן מקומי עשוי נוגטין פריך וטבול בשוקולד כחול. המעדן הטעים הזה הוא מחווה לגגות הרעפים של העיר אנג'ה (Angers) שצבען נע בין כחול לאפור.

 

אפשר למצוא באיזור גם שדות של זעפרן, מערות שבהן גדלים ומוצגים אלפי סוגי פטריות, שווקים מרהיבים כמו זה שבימי ראשון בעיר אמבואז (Ambois), מאכלי דגים ובשר לרוב וגם את המאכל (ממרח) המסורתי רייט (Rillettes) המוגש אחר כבוד גם במסעדות עילית באזור. ועל מה עוד לא דיברנו? גבינות! אוי הגבינות, איזה מבחר עצום. שם, שואלים אתכם לא רק איזו גבינה תרצו לקנות? אלא גם באיזו רמת הבשלה? כי המנעד הוא לא פחות מזה של יינות האזור. העיזים בעמק מייצרות גבינות כל כך טובות ומשובחות עד שיש המכנים אותו עמק העיזים.

 

שתיתם? שבעתם? הגיע זמן לטיול לאורך הנהר או שייט בתוכו, ביקור בכמה טירות פנומנאליות ובעיר לתפוס את השלווה שמאפיינת כל כך את העמק הירוק תמיד.

רוצים לשמוע עוד ולצאת לחוויה מלאת השראה?
השאירו פרטים ואתם כבר בדרך לשם

כתבות נוספות

instagram default popup image round
Follow Me
502k 100k 3 month ago
Share